پرورش هوش هیجانی کودک

در این بخش می‌خواهیم درباره‌ی افزایش هوش هیجانی کودکان صحبت کنیم.

چگونه هوش هیجانی کودکم را افزایش دهم؟

 

مهارت حل مسئله:
مهارت حل مسئله فرآیندی ذهنی است که شامل کشف، آنالیز و حل مشکلات می‌شود. هدف نهایی حل مسئله غلبه بر موانع و پیدا کردن بهترین راه حل برای موضوعات است. 
مهارت حل مسئله به کودک یاد می‌دهد به جای اینکه موقع عصبانیت هم بازی‌اش را کتک بزند، به کودک مقابل بگوید که از دستش عصبانی است. یا در مواقع بحرانی بتواند اضطرابش را کنترل کند و به راه حل‌های مختلف بیندیشد.
اغلب اوقات، وقتی کودکان (و نوجوانان) عواطف خود را درک کردند و آن‌ را پذیرفتند، از قدرت احساسات کاسته می‌شود و کم کم ناپدید می‌شوند. اینجاست که زمانِ حل مسئله می‌رسد. گاهی بچه‌ها خود از پس این کار برمی‌آیند. گاهی نیز به هم‌فکری و کمک شما نیاز دارند. معمولا خیلی دوست دارید مشکلات بچه‌ها را برایشان حل کنید اما تا وقتی خودشان از شما کمک نخواستند پا پیش نگذارید؛ با این کار به او می‌گویید به توانایی او برای حل مشکلاتش اعتماد دارید.

همدلی با کودک:
مهارت همدلی یکی از مهارت‌های زندگی است که برای برقراری ارتباط موثر لازم و ضروری می‌باشد. همدلی یکی از کارهایی است که به مقابله با این استرس‌ها کمک می‌کند. 
همدلی کردن با احساسات یعنی کودک را به خاطر عصبانی بودن، غمگین شدن، مضطرب بودن یا هر احساس دیگری سرزنش نکنید. بلکه به او بگویید که درک می‌کنید چه احساسی دارد. برای مثال در ارتباط با فرزند خود از عبارات این چنینی استفاده کنید: (عزیزم من می‌دونم تو از اینکه خواهرت اسباب بازیتو شکسته عصبانی هستی.)
حتی اگر نمی‌توانید برای «ناراحتی» فرزندتان کاری کنید، حداقل با او همدردی کنید. همین که بداند کسی او را می‌فهمد و درک می‌کند، باعث تسکین دردش می‌شود.

بازی با کودک:
وقتی متوجه یک الگوی رفتاری غلط در کودک می‌شوید، باید بدانید احساسات فراوانی در او جمع شده و او نمی‌داند چطور با آن‌ برخورد کند. بهترین درمان در این زمان «بازی» است. 
از آن جایی که توانایی‌های کلامی کودکان محدود است، در نمایش‌های عروسکی یا بازی‌های دیگر موقعیت‌های مختلفی که برانگیزاننده احساسات هستند را می‌توانید نمایش دهید و از طریق آن احساسات را به کودک نشان دهید و راه حل‌هایی که پیش پای کودک می‌باشد را به او یادآوری کنید و از او بخواهید تصمیم بگیرد. اجازه دهید کودکتان احساساتش را نشان دهد.

الگوی خوبی باشید:
والدی که خود می‌تواند هیجاناتش را ابراز کند، آن‌ها را بنامد و در مورد آن‌ها با دیگران صحبت کند الگوی خوبی برای کودکش می‌شود. خشم خود را کنترل کنید تا کودک نیز کنتــرل خشم را از شما بیاموزد. برای این‌که در زمینه افزایش هوش هیجانی کودک به خوبی عمل کنید لازم است ارتباط خوبی با فرزند خود داشته‌باشید.

 به احساسات بچه‌ها گوش بدهید:
خیلی وقت‌ها کودک تنها نیاز دارد به احساساتش گوش دهید. چه شش ماهه باشد چه شانزده ساله، نیاز دارد به احساساتی که بروز می‌دهد توجه کنید. پس از آنکه احساساتش را بروز دهد، می‌تواند رهایشان کند تا از زندگی‌اش بیرون بروند. و بعد تعجب خواهید کرد این کار تا چه اندازه خونگرمی و صمیمیت را در او افزایش می‌دهد. اما برای این که نزد شما احساس امنیت کند و حرف‌هایش را بزند، باید تمام حواس‌تان به او باشد و کاملا به او گوش دهید. اگر مطمئن باشد در امنیت قرار دارد، حیرت خواهید کرد به چه راحتی می‌تواند خود را از بار سنگین احساسات رها کند.

امیدواریم این مطلب براتون مفید واقع شده باشد.
دبستان دخترانه نشانه مهر